Wywiad z Wiesławem Witkiem, Dyrektorem Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie i członkiem Komisji Rewizyjnej PZPTP
Rok 2018 znów okazał się rekordowy dla komunikacji miejskiej w Warszawie. Tworzy się moda na korzystanie z Warszawskiego Transportu Publicznego?
Wiesław Witek, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego: Nasze zadanie to organizowanie komunikacji miejskiej w aglomeracji warszawskiej i na pewno cieszy nas fakt, że wysiłek naszego zespołu jest potrzebny tak wielu ludziom, którzy dzięki temu docierają do pracy, szkoły, kina, na zakupy. Współpracujemy z gminami aglomeracji, dzięki czemu liczba pasażerów „wciągniętych” w system warszawskiej komunikacji miejskiej ciągle się zwiększa. A co do tworzenia się popularności komunikacji miejskiej? Myślę, że coraz więcej osób widzi, że WTP jest najlepszym sposobem na poruszanie się po mieście i rozumie ekologiczny aspekt publicznej komunikacji. My natomiast staramy się wzmacniać te tendencje poprzez promowanie tego sposobu podróżowania, co staramy się robić bardzo aktywnie, m.in. choćby przez obecność na piknikach dzielnicowych czy wprowadzenie oferty Hit Benefit, dzięki której firmy mogą dofinansowywać pracownikom zakup biletów komunikacji miejskiej.
Jakie przyczyny wzrostu liczby pasażerów może pan wskazać?
O wzroście liczby pasażerów zadecydowało wiele czynników. Wśród nich wymienić można zmiany w taryfie, czyli obniżenie od 1 czerwca 2017 r. cen biletów 30 i 90-dniowych obowiązujących w 1. i 2. strefie biletowej, wprowadzenie od 1 września 2017 r. tzw. Karty Ucznia, dzięki której uczniowie szkół podstawowych mieszkający lub uczący się w stolicy mogą podróżować Warszawskim Transportem Publicznym bezpłatnie, rozszerzenie od 1 września 2018 oferty Warszawa+ - tutaj, w porozumieniu z gminami, wprowadziliśmy trzy progi dofinansowania do zakupu biletów. Ważną rolę odegrały też obowiązujące od 1 września zmiany w Bilecie Warszawiaka, czyli bilety ważne w 1. i 2. strefie w cenie dotychczasowych biletów jednostrefowych, czy rozszerzenie 1. strefy biletowej o Łomianki, Konstancin-Jeziornę oraz Izabelin, a 2. o Czosnów.
Duża dostępność sieci sprzedaży może zachęcić do przesiadania się do komunikacji miejskiej?
Oczywiście, znaczenia ciągłego rozwoju sieci sprzedaży nie sposób przecenić. Rozwijamy sieć biletomatów stacjonarnych oraz automatów biletowych mobilnych. Pasażerowie coraz chętniej korzystają także z możliwości zakupu biletu przez aplikacje mobilne. W ramach systemu otwartego działa już sześciu operatorów.
Czy 2019 rok znów może okazać się rekordowy? Jak wyglądają plany ZTM dotyczące uruchamiania kolejnych połączeń, co może zachęcić kolejne osoby do skorzystania z WTP?
Ogromne inwestycje w infrastrukturę i nowe pojazdy, rozwój sieci połączeń, sprawiają, że każdego roku Zarząd Transportu Miejskiego notuje duży wzrost liczby pasażerów w stołecznej komunikacji. Wielką zmianę przyniesie otwarcie kolejnych stacji drugiej linii metra. Już niebawem pociągi podziemnej kolei będą docierać do stacji Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka. To powinno automatycznie spowodować wzrost liczby pasażerów Warszawskiego Transportu Publicznego. Nie jest to jednak jedyny pozytywny efekt, jakiego się spodziewamy. Tam, gdzie dotrze metro, potrzebnych będzie mniej autobusów. Wycofane stamtąd wozy będą mogły posłużyć do uruchomienia kolejnych połączeń. Komunikacja miejska w stolicy już niedługo będzie mogła zaoferować pasażerom jeszcze więcej.
Źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie